آند فداشونده روی و ملزومات طراحی

 

آند روی و کاربردهای آن:

آند روی به طور متداول در آب دریا و یا آب های شور بکار می‌رود. در برخی از موارد نیز جهت سازه‌های مدفون داخل خاک و از بین بردن تاثیرهای القایی شبکه فشار قوی برق استفاده می‌شود. آندهای روی مطابق استانداردهای, MIL-A-18001K , BS3436 grade Zn1 , DNV B 401 NOROSOK M-501ساخته می‌شوند. ظرفیت آند روی 780 آمپر ساعت بر کیلوگرم با راندمان 85 درصد و ولتاژ مدار باز این آندها 1/05 – ولت می‌باشد. آند روی به دو صورت ریخته‌گری و اکسترود شده تولید می‌گردد. مغزی در هر دو روش تولید از تسمه فولادی با پوشش گالوانیزه و یا کادمیوم می باشد. تسمه مذکور جهت اتصال به سازه تحت حفاظت می‌بایست از مقاومت فیزیکی بالایی برخوردار باشد. آند روی از لحاظ کاربرد و ترکیبات شیمیایی به دو دسته تقسیم بندی می‌گردد:

الف) آلیاژ استاندارد روی که برای بکارگیری در آب شیرین و خاک طراحی شده است.

ب) آلیاژ دریایی روی (Seawater Alloy) که برای بکار گیری در آب دریا مناسب می‌باشد.

از آند روی در الکترولیت‌ها با مقاومت ویژه کمتر از 1000 اهم سانتیمتر، در محیط آب و گل و لای استفاده می‌گردد. آندهای مذکور دارای ظرفیت جریان دهی ثابتی بوده که برای سازه تحت حفاظت در سال‌های اولیه حفاظت کاتدی قرار دارند و نیاز به جریان کمی دارند مناسب خواهند بود.

 

آنالیز شیمیایی آند روی مطابق استانداردهای (ASTM G97, B 273, IPS-M-TP-750/1) 

 

ملزومات طراحی:

  • در محیط‌های آبی با درجه حرارت‌های بالاتر از 60 درجه سانتی‌گراد به علت معکوس شدن پلاریته بین آهن و روی، نمی‌توان از آند روی جهت حفاظت از خوردگی بدنه‌های فولادی کشتی استفاده نمود.
  • براساس استاندارد NACE-RP0387 اینزرت مورد استفاده در آندهای روی باید از جنس فولاد گالوانیزه باشد.

آندهای روی بسته به نوع آند و کاربرد آن با استفاده از روش‌های مختلفی از جمله جوش، پیچ و مهره و اتصال کابل به سازه متصل می‌شوند. انواع آندهای روی با اشکال، ابعاد و وزن مختلف با کاربری های مختلف قابل تولید است.